Участие на учители и ученици от СУ „Христо Ботев“ гр. Сунгурларе като част от иновативния проект SLEGS („Stop Learning Gaps due to Digital Skills!“) в мобилности в държавите участнички в проекта Румъния, Северна Македония и Турция

 

  Първата мобилност беше проведена в Румъния. Представители на българския екип бяха директорът на СУ „Христо Ботев“, гр.Сунгурларе - г-н Николай Русев и учителят Евгени Андреев. За разчупване на леда бе организирана забавна игра с балони, като всеки трябваше да познае участника, който е поставил бележка в самия балон, след което да се представи с няколко изречения. Обсъдихме и уточнихме целите и задачите на проекта. Гласувахме за удобни дати за следващите мобилности, така че те да бъдат подходящи за всеки участник. Проведе се и конкурс за лого на проекта, като предварително всеки екип бе приготвил по няколко такива. Единодушно бе избрано логото, изработено от отбора на Северна Македония. По време на мобилността бяхме разведени из двете сгради на училището, като посетихме и детската градина на града, а също така се срещнахме и с кмета на населеното място. Един от дните на тази мобилност бе отделена за посещение на различни забележителности в околностите на града, като църкви, храмове, зоологически парк, езеро, манастир,в който видяхме ръчно изработване на килими, шапки, ръкавици и шалове. Последната вечер бе проведена под формата на церемония на която получихме нашите сертификати. Благодарим за гостоприемството на Румънския отбор и за добрия старт на проекта, заредил ни с много позитивна енергия, топли чувства и естествено много нови приятели.


  На 20 ноември 2023 г. с радост и вълнение посрещнахме нашите гости от Румъния, Македония и Турция. Още с първите мигове от тяхното посещение ги въведохме в атмосферата на нашето училище, като ги запознахме с неговата богата история, съвременна база и иновативни учебни практики. С усмивка и гостоприемство им разкрихме духа на нашата образователна общност, споделяйки опит, традиции и стремежа ни към знание и развитие. Срещата постави началото на едно вдъхновяващо международно сътрудничество, основано на взаимно уважение и желание за споделяне на добри практики.

  Проведоха се срещи / дебати с участниците по проекта по въпросите:
 
  Какво е дигитална компетентност? Дигитална и информационна грамотност, обучителна дейност за учители, която постави акцент върху усъвършенстването на педагогическите методи и интегрирането на съвременни технологии в учебния процес. Участниците имаха възможност да се запознаят с иновативни подходи, които повишават ангажираността на учениците и подпомагат индивидуализираното обучение. Чрез практически примери и дискусии се насърчи обменът на добри практики, целящи модернизацията на преподаването и подобряването на учебния процес използвайки дигитални инструменти.
 
  Проведе се интерактивна работилница на тема "Ами ако?" – Отстраняване на проблеми и киберсигурност, насочена към развиване на умения за критично мислене и реакция при онлайн заплахи. Участниците имаха възможност да се запознаят с реални сценарии, свързани с нарушения на киберсигурността, и да търсят ефективни решения за тяхното предотвратяване. Работилницата предизвика активен интерес и ангажираност сред участниците, като им предостави ценни знания и умения за справяне с дигиталните предизвикателства.

  Завършихме с прощалната вечеря, изпълнена с топли емоции, споделени впечатления и нови приятелства. Сбогуването не беше край, а начало на нови възможности и приятелства, които ще продължат да се развиват отвъд границите.
 


  А новите възможности дойдоха с посещението на ОУ „Петър Поп Арсов“, Северна Македония, което беше домакин на участниците от проект „SLEGS“ по третата мобилност от 11 до 15 март 2024 г, в който се включиха учители и ученици от трите страни участнички Румъния, България и Турция. 

  Мобилността започна с тържествено събитие където домакините представиха модерни и традиционни танци. След събитието домакинът организира дейности за разчупване на леда, предназначени за участниците да се опознаят помежду си.

  Първият ден започва с лекция и уъркшоп на тема „Ползите от компютъра в интернет“, където учениците обсъдиха интернет сигурността и провериха знанията си чрез въпросник. След това ни запознаха с инструмента „Poster My Wall“, с който създадоха плакати на тема „Тормоз“. Денят завърши с посещение в Зоологическата градина в Скопие – една от най-старите на Балканите, с над 500 животни от 100 различни вида.

  Вторият ден беше посветен на културното наследство на Северна Македония, с екскурзия до Охрид – град с богата история и забележителности като Античния театър, крепостта на цар Самуил, Плаошник и църквата „Света София“.

  Следващите дни включиха практически обучения и наблюдения в училищна среда. Учениците участваха в сесии по Microsoft Word и Story Jumper – инструмент за създаване на дигитални книги. Проведе се и уъркшопи по ThingLink и Canva, където създава интерактивни изображения, плакати и флаери. Наблюдавахме учебни часове по математика, немски и английски език, за да проследят компютърната технология в образованието.

  Мобилността завърши с представяне на постиженията, културни изяви и тържествена вечеря – връчване на грамоти. Събитието съчета обучителни дейности, културен обмен и много нови приятелства.


  В периода 13–17 май 2024 г. A sim'in Nesli Imam Hatip Ortaokulu (Истанбул, Турция) имаше честта да бъде домакин на участниците от проект „SLEGS“ по третата мобилност, в който се включиха учители от трите страни България Румъния и Северна Македония. Училището-домакин организира разнообразни дейности, насочени към повишаване на дигиталната грамотност в образователния процес.

  Основните аспекти на събитието включваха дискусии и стратегически срещи относно ефективни методи за подобряване на дигиталните умения в образованието и запознаване с турската култура чрез артистични изпълнения на ученици от училището-домакин, презентации на традиционни носии и обичаи и посещения на културни и исторически забележителности в Истанбул.

  Обучителната мобилност продължи пет дни, през които участниците се включиха в специализирани обучения. Програмата включваше теоретични модули – предоставящи основополагащи знания в сферата на дигиталното образование и практически дейности – насочени към прилагане на дигиталните инструменти в преподавателската практика.

  Училището-домакин предостави специализирана обучителна програма, разработена от експерти в областта на ИКТ и ученици. След завършването на обучителния модул беше проведена финална оценка на придобитите знания и анализ на постигнатите резултати.

  Всички участници в мобилността бяхме удовлетворени от организацията, екипната работа и комуникацията с домакините. Транснационалната среща в рамките на проект SLEGS беше изключително успешна и постигна ключови резултати.