ПРОЕКТ!
О Б Щ И Н А С У Н Г У Р Л А Р Е | ||
гр. Сунгурларе, обл. Бургаска, ул. ”Георги Димитров” № 2 тел.05571/5063; факс: 5585; e-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. |
ГОДИШЕН ПЛАН
ЗА РАЗВИТИЕ НА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ В ОБЩИНА СУНГУРЛАРЕ ЗА 2025г.
СЪДЪРЖАТЕЛНА ЧАСТ
Годишния план за развитие на социалните услуги обхваща предвидените дейности за 2025 година и представлява отворен документ, който може да бъде променян, допълван и усъвършенстван, в отговор на възникнали нови потребности и в съответствие с променящите се условия, нормативна база и икономическа среда.
Ключовите приоритетни направления в годишния план за развитие на социалните услуги в Община Сунгурларе са определени в съответствие с идентифицираните потребности на рисковите групи, необходимостта от решаване на критични социални проблеми на жителите на общината.
Приоритети:
- Подобряване условията на живот и повишаване качеството на предоставените услуги за деца и възрастни.
- Предоставяне на социални услуги, помощ и подкрепа на нуждаещите се в тяхната обичайна среда.
- Ефективно социално включване, борба с бедността и участие в живота на обществото на всички уязвими групи.
- Подобряване на достъпа до социални услуги за всички нуждаещи се деца, семейства и възрастни, и предотвратяване на рисковете за социално изключване Социалните услуги се предоставят при зачитане на човешкото достойнство, личния живот и основните човешки права на потребителите при равнопоставеност на отделните целеви групи.
- Създаване на условия за социално включване/интегриране на максимален брой хора в неравностойно положение и уязвимите групи;
Принципи и изпълнение на Плана:
- Толерантност и закрила от дискриминация, признаване на различията като ценност и ресурс за развитие;
- Зачитане на равнопоставеността на половете при планирането на достъпа до социални услуги;
- Уважение и признание на достойнството на всеки човек, общност и група;
- Осигуряване на подкрепа за уязвимите групи в Община Сунгурларе;
- Партньорство и планиране с участие, което осигурява приноса и взаимодействието между всички заинтересовани страни – местни, регионални и държавни институции, ведомства и организации;
- Подготовка за създаване на нови социални услуги за приоритетни целеви групи;
- Съответствие с реалните нужди на групите и общностите в риск;
- Финансова и социална ефективност;
- Равни възможности за достъп;
- Публичност и прозрачност.
- СОЦИАЛНИ УСЛУГИ ЗА ВЪЗРАСТНИ ХОРА И ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ
Направление 2: Хора ( деца и възрастни ) с увреждания
Обща цел: Създаване на условия за социално включване и интегриране на хората с увреждания, чрез:
Конкретна цел 2.1: Услуги за превенция – превенция на рисковите и ранна интервенция, подкрепа и консултиране на хората с увреждания;
Конкретна цел 2.2 : Услуги за социално включване – услуги в подкрепа на личностното развитие и способности, умения за самостоятелен живот, консултиране, рехабилитация и други;
Конкретна цел 2.3 : Развитие на услуги в общността и домашна среда.
№ |
Наименование |
Описание на дейността |
Капацитет |
Източници на финансиране |
Ресурсно обезпечаване |
1. |
Личен асистент
Налична |
Помощ при: лична хигиена, хранене, поддържане на хигиена в дома, придружаване до лекар, закупуване на лекарства, консумативи и хранителни продукти |
40 потребители |
По закона за личната помощ |
40 лични асистента |
2. |
Социален асистент
Налична
|
Помощ при поддържане на хигиена в дома, пазаруване и приготвяне на храна |
52 потребители |
Републикански бюджет |
12 Соц. Асистента |
3. |
„Дом за пълнолетни лица с деменция” с. Славянци
Налична
|
Задоволяване на ежедневни потребности, здравни грижи, поддържане на лична хигиена, помощ при задоволяване на духовни потребности, организация на свободното време. |
40 пълнолетни лица с деменция |
Републикански бюджет, съгласно единни стандарти на Министерски съвет. |
24 служители |
Направление 3: Стари хора
Обща цел: Подобряване качеството на живот на старите хора, чрез:
Конкретна цел 3.1: Развитие на услуги в общността, като алтернатива на институциите;
Конкретна цел 3.2 : Развитие на услуги в домашна среда;
Конкретна цел 3.3 : Специализирана подкрепа за стари хора.
№ |
Наименование |
Описание на дейността |
Капацитет |
Източници на финансиране |
Ресурсно обезпечаване |
1. |
Домашен социален патронаж
Налична
|
Специализирано звено на общината за осигуряване на социална защита на лица в надтрудоспособна възраст, чрез предоставяне на социални услуги като: топла храна, снабдяване с медикаменти, услуги от комунално - битов характер. |
200 физически и психически съхранени стари хора |
Общински бюджет
|
13 служители |
2. |
Клубове на пенсионера – 1 клуб в гр. Сунгурларе и 16 клуба в населените места на Община Сунгурларе
Налична
|
Преодоляване на чувството на непотребност и изолация, чрез занимания по интереси. |
432 възрастни хора |
Общински бюджет
|
0,5 бр.; Служители от общинска администрация |
3. |
„Дом за стари хора” с. Лозарево
Налична
|
Задоволяване на ежедневни потребности, здравни грижи, поддържане на лична хигиена, помощ при задоволяване на духовни потребности, организация на свободното време. |
45 физически и психически съхранени стари хора |
Републикански бюджет, съгласно единни стандарти на Министерски съвет |
22 служители |
4. |
„Дневен център за стари хора” гр. Сунгурларе
Налична
|
Задоволяване на ежедневни потребности, здравни грижи, осигуряване на рационално и пълноценно хранене, културно - масова дейност. |
12 физически и психически съхранени стари хора. Предвижда се увеличаване на капацитета на 20 потребители. |
Републикански бюджет, съгласно единни стандарти на Министерски съвет |
3 служители
|
- ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОГРАМИ И ПРОЕКТИ
№ |
Наименование |
Дейност |
Източници на финансиране |
Капацитет |
1. |
Проект „Започвам работа“ – Компонент3 „Заетост” |
Осигуряване на трудова заетост на безработни лица, с акцент върху лица в неравностойно положение. |
Бюджет на националната програма |
6 бр. |
2. |
Помощ при пенсиониране
|
Подкрепа за преход от безработица към работа и пенсиониране на безработни лица над 58 г. |
Бюджет на националната програма |
1 бр. |
3. |
Проект BGO5SFPR002-3.001-0001 “Младежка заетост +
|
Интегриране на неактивни и безработни лица на възраст до 29 годишна възраст. |
Бюджет на оперативната програма |
36 бр. |
4. |
Регионална програма за заетост |
Осигуряване на трудова заетост на безработни лица, с акцент върху лица в неравностойно положение. |
Бюджет на оперативната програма |
7 бр. |
- БРОЙ, ВИД И КАПАЦИТЕТ НА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ, НАЛИЧНИ И ТАКИВА, КОИТО ФУНКЦИОНИРАТ ИЛИ ПРЕДСТОЯТ ДА БЪДАТ ОТКРИТИ, ЗАКРИТИ И / ИЛИ ПРЕСТРУКТУРИРАНИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА СУНГУРЛАРЕ ПРЕЗ 2025 Г.
Направление 1: Деца, младежи, лица и семейства в риск
Обща цел 1: Да се подобри грижата за децата и младежите, лицата и семействата в риск като се предотврати появата и развитието на рискови фактори
Конкретна цел 1.1: Услуги за превенция – превенция на рисковете, ранна интервенция, услуги по осигуряване на достъп до социални ресурси, развитие на умения за живот, превенция на рисковото поведение, превенция на изоставянето и други.
Конкретна цел 1.2: Услуги за социална интеграция – услуги в подкрепа на личностното развитие и способности, умения за самостоятелен живот, консултиране, рехабилитация и други.
Конкретна цел 1.3 : Услуги, предоставящи грижа – услуги заместващи семейната грижа ( приемна грижа, грижа при близки и роднини, осиновявания, заместваща грижа ).
Планирани интервенции по направление 1:
№ |
Наименование |
Описание на дейността |
Капацитет |
Източници на финансиране |
Ресурсно обезпечаване |
1. |
Център за обществена подкрепа
За разкриване
|
Комплекс от социални услуги, свързани с превенция на изоставянето, превенция на насилието и отпадане от училище, деинституционализация и реинтеграция на деца, обучение в умения на самостоятелен живот и социална интеграция на деца от институции, консултиране и подкрепа на семейства в риск. |
10 лица |
Държавно делегирана дейност; |
|
2. |
Здравни медиатори
Налична
|
Посредничество за достъп до здравни услуги в ромските общности, профилактика за деца и възрастни; участие в превенция на изоставянето; дейности в подкрепа на майчинството. |
3 броя |
ДДД |
Община Сунгурларе |
3. |
„Клуб на хората с увреждания” – гр. Сунгурларе
За разкриване
|
Осигуряване на лични и социални контакти. Информиране и консултиране – социално, здравно, правно. |
30 лица, с определени от ТЕЛК % увреждания, без ограничение на възраст |
Общински бюджет |
Експерти от общинска администрация |
ІІІ. ДРУГИ ДЕЙНОСТИ ЗА РАЗВИТИЕ НА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ
- С цел осигуряване на приемственост на дейностите от Проект „Приеми ме 2015“ и непрекъснатост в предоставянето на социалната услуга „приемна грижа“ Община Сунгурларе в качеството си на партньор подписа Споразумение за партньорство № ФС 01-0624/19.12.2023 г. с Агенцията за социално подпомагане за реализиране на Проект „Повишаване на капацитета на служителите на Агенцията за социално подпомагане във връзка с модернизиране на системите за социална закрила“ – КОМПОНЕНТ 1 за надграждане на дейностите по управление и предоставяне на „приемна грижа“ на областно и национално ниво по Програма „Развитие на човешките ресурси” 2021 – 2027. Реализирането на Проект „Повишаване на капацитета на служителите на Агенцията за социално подпомагане във връзка с модернизиране на системите за социална закрила“ – КОМПОНЕНТ 1 ще надгради дейностите по управление и предоставяне на „приемна грижа“, продължавайки областния модел на предоставянето й и осигурявайки приемственост на дейностите по проект „Приеми ме 2015“ за подобряване благосъстоянието на децата.
- Община Сунгурларе реализира Проект BG05SFPR003-1.001-0039-C13 „Топъл обяд в Община Сунгурларе”, финансиран по Европейски социален фонд плюс, чрез Програма за храни и основно материално подпомагане 2021-2027, процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05SFPR003-1.001 „Топъл обяд“ за периода до 31.08.2025 год. В изпълнение на проектните дейности, 525 лица в неравностойно социално положение, получават приготвена храна за обяд /супа, основно ястие, хляб и поне веднъж седмично десерт/. Храната се предоставя в делничните дни от седмицата, с изключение на почивните и празнични дни. Услугата е напълно безплатна за крайните бенефициенти и за ползването ѝ не се начисляват и събират такси. В случай, че бъде предоставена възможност за удължаване срока за изпълнение на проектните дейности, Община Сунгурларе ще продължи предоставянето на услугата на крайните бенефициенти.
- В изпълнение на чл. 99а и Приложение към чл. 99а, ал.1 от Закона за движение по пътищата и съгласно утвърдена от Кмета на Община Сунгурларе. Инструкция за условията и реда за издаване на карта за паркиране на местата, определени за превозни средства, обслужващи хора с трайни увреждания в Община Сунгурларе, продължава приема на документи от правоимащи лица и издаването на карти за паркиране на хора с трайни увреждания от територията на общината. Картата за паркиране на хора с трайни увреждания се издава по образец, посочен в Приложение към чл. 99а, ал.1 от Закона за движение по пътищата и е валидна на територията на всички страни членки на Европейския съюз. Общинска администрация Община Сунгурларе издава карти за паркиране на лица, които едновременно отговарят на следните условия: да са регистрирани по постоянен адрес на територията на Община Сунгурларе; да са лица с трайни увреждания, за които органите на медицинската експертиза са установили степен на трайно намалена работоспособност и вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто.
- Община Сунгурларе реализира предоставянето на механизма „Лична помощ“ по реда на Закона за личната помощ. В изпълнение на Закона за личната помощ и Наредба № РД-07-7 от 28.06.2019 г. за включване в механизма лична помощ, от 01.09.2019 г. Община Сунгурларе, в качеството си на доставчик, организира и ръководи дейността по предоставянето на лична помощ. Ползвател по реда на Закона за личната помощ са: човек с трайно увреждане с установени вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ; дете с 90 и над 90 на сто вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност без определена чужда помощ. Община Сунгурларе като доставчик извършва следните дейности: организира и ръководи дейността по предоставянето на личната помощ; провежда разяснително-информационна дейност за предоставянето на личната помощ; сключва и прекратява трудовите договори с асистентите; осигурява условия за повишаване на квалификацията на служителите и персонала; поддържа индивидуално досие на всеки ползвател на лична помощ; представя отчет на кмета на общината за предоставената лична помощ, изготвен въз основа на отчетите на асистентите на личната помощ; поддържа актуален списък за кандидатите за асистенти и професионалния им опит; може да провежда обучение на асистентите и ползвателите на лична помощ по ред, определен с Наредбата за включване в механизма лична помощ; поддържа регистър за жалбите и сигналите по предоставянето на личната помощ; посредничи за уреждане на споровете между ползвателя на лична помощ и неговия асистент; осъществява контрол по предоставянето на лична помощ; осъществява и други дейности, свързани с предоставянето на личната помощ. Личната помощ се финансира със средства от Държавния бюджет, чрез бюджета на Министерството на труда и социалната политика. Възнаграждението на личните асистенти се определя въз основа на отработените часове за един календарен месец (и представен отчет по образец), като за 2024 г. часовата ставка е в размер на 7,81 лв. (коефициент 1,4 от размера на минималната часова работна заплата, установена за страната за 2024 г.).
- Проект BG05SFPR002-2.001-0003-С04 „Грижа в дома община Сунгурларе“ по програма „Развитие на човешките ресурси 2021-2027г.“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд плюс. Целеви групи:
- Възрастни лица в невъзможност за самообслужване и хора с увреждания;
- Капацитет на програмата – 72 възрастни в невъзможност за самообслужване и хора с увреждания, които ще получат грижа в дома. Изпълнението на заложените цели се осъществява чрез реализирането на комплекс от синергични дейности в т.ч.:
- Предоставяне на почасови мобилни интегрирани здравно-социални услуги по домовете и психологическа подкрепа за лицата от целевите групи;
- Доставка на храна и продукти, в т.ч. – от първа необходимост;
- Предоставяне на информация за потребителите относно превенция и профилактика на здравето, социално значими заболявания, в т.ч. – консултации със специфични специалисти; включително консултации с диетолог и др. специалисти при необходимост;
- Проект – „Бъдеще за децата” по програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027, с целева група деца в нужда и техните семейства ; Общо 306 деца ще бъдат обхванати в проекта. В рамките на 36 месеца, в контекста на изпълнение на Националния план за Европейската гаранция за детето и на Общинския план за приобщаване, равенство и участие на ромите, община Сунгурларе цели, да подобри качеството на живот на деца в несигурна среда, деца на семейства с ниски доходи (предимно деца от ромската общност) и деца с увреждания и техните родители, живеещи в общината, чрез предоставяне на интегрирани здравно-социални услуги, консултативна подкрепа и повишаване на компетенциите на родителите.
Годишният План за развитие на социалните услуги за 2025г. на Община Сунгурларе е изготвен съгласно планирането на социалните услуги делегирани от държавата дейности и услугите финансирани от общинския бюджет за 2025 година, съгласуван с дирекция „Социално подпомагане“- Сунгурларе, обсъден и одобрен от Съвета по въпросите на социалните услуги в Община Сунгурларе. Същият е отворен документ и подлежи на допълване, изменение и актуализиране.
Изготвил:
Димитрина Терзиева
Гл. експерт „Оперативни програми и проекти”, Община Сунгурларе
Съгласувал:
Татяна Арнаудова
заместник кмет, Община Сунгурларе