ПРОЕКТ!

 

О Б Щ И Н А   С У Н Г У Р Л А Р Е
гр. Сунгурларе, обл. Бургаска, ул. ”Георги Димитров” № 2
тел.05571/5063; факс: 5585; e-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

 

ГОДИШЕН ПЛАН

ЗА РАЗВИТИЕ НА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ В ОБЩИНА СУНГУРЛАРЕ  ЗА 2025г.

 

 

СЪДЪРЖАНИЕ

Годишния план за развитие на социалните услуги обхваща предвидените дейности за 2025 година и представлява отворен документ, който може да бъде променян, допълван и усъвършенстван, в отговор на възникнали нови потребности и в съответствие с променящите се условия, нормативна база и икономическа среда. Той се приема ежегодно  от Общински съвет към Община Сунгурларе, съгласно чл. 62  от Наредбата   за планирането на социалните услуги.

Ключовите приоритетни направления в годишния план за развитие на социалните услуги в Община Сунгурларе са определени в съответствие с идентифицираните потребности на рисковите групи, необходимостта от решаване на критични социални проблеми на жителите на общината.

 

Приоритети:

 

  • Подобряване условията на живот и повишаване качеството на предоставените услуги за деца и възрастни.
  • Предоставяне на социални услуги, помощ и подкрепа на нуждаещите се в тяхната обичайна среда.
  • Ефективно социално включване, борба с бедността и участие в живота на обществото на всички уязвими групи.
  • Подобряване на достъпа до социални услуги за всички нуждаещи се деца, семейства и възрастни, и предотвратяване на рисковете за социално изключване Социалните услуги се предоставят при зачитане на човешкото достойнство, личния живот и основните човешки права на потребителите при равнопоставеност на отделните целеви групи.
  • Създаване на условия за социално включване/интегриране на максимален брой хора в неравностойно положение и уязвимите групи;

 

Принципи и изпълнение на Плана:

  • Толерантност и закрила от дискриминация, признаване на различията като ценност и ресурс за развитие;
  • Зачитане на равнопоставеността на половете при планирането на достъпа до социални услуги;
  • Уважение и признание на достойнството на всеки човек, общност и група;
  • Осигуряване на подкрепа за уязвимите групи в Община Сунгурларе;
  • Партньорство и планиране с участие, което осигурява приноса и взаимодействието между всички заинтересовани страни – местни, регионални и държавни институции, ведомства и организации;
  • Подготовка за създаване на нови социални услуги за приоритетни целеви групи;
  • Съответствие с реалните нужди на групите и общностите в риск;
  • Финансова и социална ефективност;
  • Равни възможности за достъп;
  • Публичност и прозрачност.

 


               Съдържателна част

 

  1. ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОГРАМИ И ПРОЕКТИ

 

Наименование

Дейност

Източници на финансиране

Капацитет

1.

Проект „Започвам работа“ – Компонент3 „Заетост”

Осигуряване на трудова заетост на безработни лица, с акцент върху лица в неравностойно положение.

Бюджет на националната програма

6 бр.

2.

Помощ при пенсиониране

 

 

Подкрепа за преход от безработица към работа и пенсиониране на безработни  лица над 58 г.

Бюджет на националната програма

1 бр.

3.

Проект BG05FMOP001-03.02

Трапезария „Надежда” 2021– Община Сунгурларе

Осигуряване на безплатен„ топъл обяд” на лица с ниски доходи и такива в неравностойно положение

Бюджет по оперативната програма

525 души

4.

Проект BGO5SFPR002-3.001-0001 “Младежка заетост +

 

Интегриране на  неактивни и безработни лица на възраст до 29 годишна възраст.

Бюджет на оперативната програма

 22 бр.

 

 

  1. БРОЙ, ВИД И КАПАЦИТЕТ НА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ, НАЛИЧНИ И ТАКИВА, КОИТО ФУНКЦИОНИРАТ ИЛИ ПРЕДСТОЯТ ДА БЪДАТ ОТКРИТИ, ЗАКРИТИ И / ИЛИ ПРЕСТРУКТУРИРАНИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА СУНГУРЛАРЕ ПРЕЗ  2025 Г.

 

Направление 1: Деца, младежи, лица и семейства в риск

 

Обща цел 1: Да се подобри грижата за децата и младежите, лицата и семействата в риск като се предотврати появата и развитието на рискови фактори

 

Конкретна цел 1.1: Услуги за превенция – превенция на рисковете, ранна интервенция, услуги по осигуряване на достъп до социални ресурси, развитие на умения за живот, превенция на рисковото поведение, превенция на изоставянето и други.

 

Конкретна цел 1.2: Услуги за социална интеграция – услуги в подкрепа на личностното развитие и способности, умения за самостоятелен живот, консултиране, рехабилитация и други.

 

Конкретна цел 1.3 : Услуги, предоставящи грижа – услуги заместващи семейната грижа ( приемна грижа, грижа при близки и роднини, осиновявания, заместваща грижа ).

 

 

Планирани интервенции по направление 1:

 

Наименование

Описание на дейността

Капацитет

Източници на финансиране

Ресурсно обезпечаване

1.

Център за обществена подкрепа

 

За разкриване

 

Комплекс от социални услуги, свързани с превенция на изоставянето, превенция на насилието и отпадане от училище, деинституционализация и реинтеграция на деца, обучение в умения на самостоятелен живот и социална интеграция на деца

от институции, консултиране и подкрепа на семейства в риск.

10 лица

Държавно делегирана дейност;

 

2.

Развиване на алтернативни семейни грижи – Приемна грижа

 

Налична

 

Извеждане на деца, отглеждани в СИ в резидентна грижа семеен тип и деца в риск.

2 семейства   

След приключване на проектното финансиране се очаква да се финансира като ДДД.

АСП и

Община Сунгурларе – партньор

 

3.

 

 Здравни медиатори

 

 

 

Налична

 

 

Посредничество за достъп до здравни услуги в ромските общности, профилактика за деца и възрастни; участие в превенция на изоставянето; дейности в подкрепа на майчинството.

 

3 броя

 

ДДД

 

Община Сунгурларе

 

4.

 

„Клуб на хората с увреждания” – гр. Сунгурларе

 

 

За разкриване

 

 

Осигуряване на лични и социални контакти. Информиране и консултиране – социално, здравно, правно.

 

30 лица, с определени от

ТЕЛК % увреждания, без ограничение на възраст

 

Общински бюджет

 

Експерти от общинска администрация

 

 

Направление 2: Хора ( деца и възрастни ) с увреждания

 

Обща цел: Създаване на условия за социално включване и интегриране на хората с увреждания, чрез:

 

Конкретна цел 2.1: Услуги за превенция – превенция на рисковите и ранна интервенция, подкрепа и консултиране на хората с увреждания;

 

Конкретна цел 2.2 : Услуги за социално включване – услуги в подкрепа на личностното развитие и способности, умения за самостоятелен живот, консултиране, рехабилитация и други;

 

Конкретна цел 2.3 : Развитие на услуги в общността и домашна среда.

 

 

Планирани интервенции по направление 2:

 

Наименование

Описание на дейността

Капацитет

Източници на финансиране

Ресурсно обезпечаване

1.

Личен асистент

 

 

 

Налична

Помощ при: лична хигиена, хранене, поддържане на хигиена в дома, придружаване до лекар, закупуване на лекарства, консумативи и хранителни продукти

40 потребители

По закона за личната помощ

40 лични асистента

 

 

2.

 

 

Социален асистент

 

Налична

 

 

 

Помощ при поддържане на хигиена в дома, пазаруване и приготвяне на храна

 

 

52 потребители

 

 

Републикански бюджет

 

12 Соц. Асистента

3.

„Дом за пълнолетни лица с деменция” с. Славянци

 

Налична

 

Задоволяване на ежедневни потребности, здравни грижи, поддържане на лична хигиена, помощ при задоволяване на духовни потребности, организация на свободното време.

40 пълнолетни лица с деменция

Републикански бюджет, съгласно единни стандарти на Министерски съвет.

24 служители

 

 

Направление 3: Стари хора

 

Обща цел: Подобряване качеството на живот на старите хора, чрез:

 

Конкретна цел 3.1: Развитие на услуги в общността, като алтернатива на институциите;

 

Конкретна цел 3.2 : Развитие на услуги в домашна среда;

 

Конкретна цел 3.3 : Специализирана подкрепа за стари хора.

 

Планирани интервенции по направление 3:

 

Наименование

Описание на дейността

Капацитет

Източници на финансиране

Ресурсно обезпечаване

1.

Домашен социален патронаж

 

Налична

 

Специализирано звено на общината за осигуряване на социална защита на лица в надтрудоспособна възраст, чрез предоставяне на социални услуги като: топла храна, снабдяване с медикаменти, услуги от комунално - битов характер.

200 физически и психически съхранени стари хора

Общински бюджет

 

13 служители

2.

Клубове на пенсионера –

1 клуб в гр. Сунгурларе и

 16 клуба в населените места на Община Сунгурларе

 

Налична

 

Преодоляване на чувството на непотребност и изолация, чрез занимания по интереси.

432 възрастни хора

Общински бюджет

 

0,5 бр.;

Служители от общинска администрация

3.

„Дом за стари хора” с. Лозарево

 

 

Налична

 

Задоволяване на ежедневни потребности, здравни грижи, поддържане на лична хигиена, помощ при задоволяване на духовни потребности, организация на свободното време.

45 физически и психически съхранени стари хора

Републикански бюджет, съгласно единни стандарти на Министерски съвет

22 служители

4.

„Дневен център за стари хора” гр. Сунгурларе

 

 

Налична

 

Задоволяване на ежедневни потребности, здравни грижи, осигуряване на рационално и пълноценно хранене, културно - масова дейност.

12 физически и психически съхранени стари хора. Предвижда се увеличаване на капацитета на 20 потребители.

Републикански бюджет, съгласно единни стандарти на Министерски съвет

3 служители

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ.  

ДРУГИ ДЕЙНОСТИ ЗА РАЗВИТИЕ НА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ

  • Подобряване условията на живот за потребителите, ползващи социални услуги, чрез:
  • Поддържане на материално – техническата база / основни и текущи ремонти, преоборудване / на социални заведения, клубове на пенсионери и хора с увреждания;

 

  • Осигуряване на безплатен достъп на хора с увреждания и техните придружители до голям брой дейности, включени в културната програма на Община Сунгурларе.
  • Адаптиране на инфраструктурата в града за нуждите на хората със специфични потребности:

 

  • Изграждане на рампи и асансьори за достъп до обществени сгради;
  • Адаптиране на санитарни помещения в обществени сгради за хора със специфични потребности.
  • Реализиране на обществена трапезария за социално уязвими граждани.
  • Повишаване на професионалния капацитет на специалистите и персонала, работещ в сферата на социалните дейности и услуги:
  • Участие в семинари, обучения и курсове за повишаване на квалификацията на работещите в социалната сфера , обмен на добри практики, повишаване на мотивацията;
  • Провеждане на обучения за планиране и управление на социални услуги за общинската администрация и доставчиците на услуги.
  • Подготовка и реализиране на програми и проекти в областта на трудовата заетост и социалните услуги за всички категории деца и лица, с цел повишаване ефективността на предоставяните услуги.
    • Провеждане на обучения и включване на здравни медиатори за работа по превенция на изоставянето на деца.

 

 

Изготвил:

 

Даниела Маринова

Гл. експерт „Социални дейности”, Община Сунгурларе

 

 

Съгласувал:

 

Татяна Арнаудова

заместник кмет, Община Сунгурларе



На заинтересованите граждани и организации се предоставя 30-дневен срок за предложения и становища по проекта на Годишен план за развитие на социалните услуги в Община Сунгурларе за 2025 г.

Предложенията и становищата могат да се депозират в Административната сграда на  Община Сунгурларе   адрес: гр. Сунгурларе, обл. Бургаска, ул. ”Георги Димитров” № 2 „Фронт Офис"